Huisman ontwikkelt nieuw Jacking Systeem voor duurzame energiemarkt

1 november 2022

Huisman heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van een nieuw Jacking Systeem, dat op maat gemaakt is voor de groeiende offshore duurzame energiemarkt. Het bedrijf heeft met succes een Factory Acceptance Test (FAT) afgerond voor de eerste Huisman Jacking Tandwielkast, die onderdeel is van het Jacking Systeem.

Huisman ontwikkelt nieuw Jacking Systeem voor duurzame energiemarkt

Het Jacking Systeem, verkrijgbaar in verschillende modellen, is speciaal ontworpen voor jack-up schepen voor de installatie van windturbines. Hierbij is rekening gehouden met de huidige en toekomstige vereisten. Het systeem bevat een bedrijfseigen, speciaal controlesysteem dat de belastingverdeling van het systeem optimaliseert, met name voor installaties van turbines en fundaties.

Huisman heeft de handen ineengeslagen met een vaste leverancier van tandwielkasten voor offshore equipment, het in Duitsland gevestigde O&K Antriebstechnik, onderdeel van de Bonfiglioli Groep. Een belangrijk aspect van een succesvolle levering van de tandwielkast was de FAT, bestaande uit meerdere bewegingstesten in de testfaciliteit van O&K in Hattingen. Na levering van de tandwielkast aan een van de productiefaciliteiten, zal Huisman doorgaan met full load jacking demonstratieproeven.

Huisman heeft ruime ervaring in de toepassing van grootschalige aandrijfsystemen in offshore toepassingen, waaronder grote rondsels, grote tandwielkasten en grote hoeveelheden vermogen, gecombineerd met geavanceerde besturingssystemen. Met het nieuwe Jacking Systeem past Huisman zijn jarenlange ervaring toe voor de jacking markt.

Cees van Veluw, Product Manager Cranes van Huisman: “We zijn trots op het bereiken van deze belangrijke mijlpaal voor ons nieuwe assortiment jacking systemen. Dit stimuleert de implementatie van ons systeem in veel van de nieuwe scheepsontwerpen die in de komende jaren mogelijk het licht zullen zien. De vraag van scheepseigenaren, scheepsexploitanten en scheepsontwerpers heeft ons aangemoedigd om onze kennis en expertise hierbij in te zetten.”

Marco Cesari, General Manager Business Unit Mobility & Wind Industries van Bonfiglioli Groep: “We zijn vereerd om met Huisman samen te werken aan dit belangrijke project, wat de sterke relatie symboliseert die we in de loop der jaren hebben opgebouwd. Deze prestatie bevestigt onze positie als toonaangevende leverancier van speciale grote tandwielkasten – en dankzij deze nieuwe op maat gemaakte oplossing voor jacking systemen breiden we hiermee ons assortiment offshore-oplossingen uit.”

Kenmerken en voordelen van het Huisman Jacking Systeem:

• Twee versies tandwielkasten beschikbaar – L en XL – geschikt voor scheepsontwerpen van verschillende onafhankelijke ontwerpbedrijven, waardoor eigenaren vrij zijn in het kiezen van de hardware van hun voorkeur.
  • Statische rondselbelastingen tot 800 ton (L) of 1000 ton (XL)
  • Flexibele ophangmethode voor slimme integratie met het scheepsontwerp
  • Potentieel om pre-load capaciteiten van meer dan 30.000 ton te bereiken, afhankelijk van de lay-out van de poten en het aantal lagen van het systeem
  • Geavanceerde en efficiënte besturing door Huisman's bekende gepatenteerde Variable Frequency Drive Control System